Proces odstawienia od piersi to istotny element rozwoju dziecka i należy podejść do niego z dużą dozą cierpliwości.

Dziecko będzie stopniowo przechodziło od diety całkowicie płynnej poprzez papki oraz produkty o coraz gęstszej konsystencji, aż do pokarmów w postaci stałej, takich jak kawałki marchewki czy brokuła. Czasami potrzeba nawet ośmiu prób, aby dziecko zaakceptowało nowy smak lub konsystencję, więc nie poddawaj się, jeśli za pierwszym razem się nie uda. Dbanie o odpowiednią dietę dziecka od samego początku zapewni mu lepszy start ku zdrowej przyszłości.

Jak rozpoznać, czy dziecko jest gotowe?

  • Dziecko samodzielnie siada, utrzymuje główkę w pozycji pionowej i potrafi nią pewnie poruszać na boki.
  • Dziecko koordynuje ruchy rąk, oczu i ust.
  • Dziecko zaczyna wkładać przedmioty do ust.
  • Dziecko interesuje się jedzeniem spożywanym przez rodziców.
  • Dziecko wydaje się nadal głodne po zwykłym karmieniu.
  • Dziecko przestaje lgnąć do piersi.

Jeśli Twoje dziecko jest w fazie gwałtownego wzrostu (zwykle następuje to w wieku około 4 miesięcy), będzie zużywało więcej energii, a tym samym jego apetyt wzrośnie. Nie należy jednak brać tego za oznakę, że maluch jest gotowy na odstawienie od piersi. Przed ukończeniem 4. miesiąca życia układ pokarmowy niemowlęcia nie jest gotowy na pokarm inny niż mleko, dlatego w tym czasie nie powinno się rezygnować z karmienia piersią. Natomiast po ukończeniu 6 miesięcy dziecko powinno spożywać zarówno pokarm stały, jak i mleko matki. Jest to bardzo ważne, gdyż w momencie ukończenia 1. roku życia samo mleko matki nie wystarcza dla zdrowej, zrównoważonej diety.

Zacznij od przetartych warzyw

Na początku dziecko będzie jadło jedynie małe porcje warzyw w formie purée, a głównym źródłem składników odżywczych pozostanie dla niego mleko.
Stopniowe zastępowanie mleka matki warzywami daje dziecku lepszy start do zdrowszego odżywiania się w przyszłości. Najlepiej zacząć od warzyw o lekko gorzkawym smaku, takich jak brokuły, pasternak, szpinak czy buraki. Wprowadzaj warzywa pojedynczo, aby dziecko mogło się do każdego z nich przyzwyczaić i poznać jego smak i konsystencję.
W przypadku dzieci karmionych wyłącznie piersią ważne jest podawanie pokarmów bogatych w żelazo, takich jak szpinak, brokuły, ciecierzyca czy soczewica.
Pamiętaj, aby niczego do nich nie dodawać (np. soli lub cukru) — najprostsza forma będzie najlepsza.
Aby zadbać o prawidłowe nawodnienie, w czasie takiego posiłku podawaj dziecku wodę lub rozcieńczony sok (w proporcji 1:10).

Pierwszy posiłek

  • Uśmiechaj się ekspresyjnie do dziecka, tak aby maluch poczuł się pewnie.
  • Zacznij od nabrania bardzo małej ilości papki na końcówkę łyżeczki, pokaż ją dziecku i powiedz mu, co będzie jadło.
  • Zbliż łyżeczkę do ust dziecka, pozostawiając drobną ilość jedzenia na jego dolnej wardze.
  • Oblizuj usta i cmokaj, pokazując dziecku, w jaki sposób może skosztować jedzenie.
  • Powtórz proces, nakładając papkę na wewnętrzną stronę ust maluszka, a następnie na język.
  • Zachęć dziecko do otwierania i zamykania buzi, powtarzając „aaa”, kiedy łyżeczka zbliża się ust oraz „mmm”, kiedy jest już w środku.

Jeśli dziecko jest zadowolone, możesz powoli zwiększać ilość papki. Jednak nic na siłę — inaczej dziecko może utracić zainteresowanie lub zacząć marudzić.

Zwiększanie różnorodności pokarmów i konsystencji

Gdy Twój maluch przyzwyczai się do przecierów, możesz zacząć powoli podawać mu twardsze pokarmy, które samo może wziąć do rączki.

Mleko i nabiał

Unikaj podawania dziecku mleka jako napoju przed ukończeniem przez nie pierwszego roku życia. Mleko zapełnia żołądek dziecka, jednak samo w sobie nie zawiera wystarczającej ilości składników odżywczych.

Leave a Replylascia un commento